Szanowni Państwo,
W związku z licznymi pytaniami mieszkańców naszej gminy Zarząd ZWiK Prudnik Sp. z o.o. pragnie przedstawić jakie działania były podejmowane przez pracowników i władze spółki podczas wrześniowej powodzi, która dotknęła Ziemię Prudnicką, w tym naszą infrastrukturę krytyczną.
Walka z powodzią rozpoczęła się dla nas już w nocy z 13 na 14 września. Wtedy to do pracowników pełniących nocny dyżur zaczęły napływać pierwsze alarmujące informacje, które sugerowały, że sytuacja może być bardziej poważna niż wcześniej informowano. Interweniowano w sprawie przepełnionych studzienek kanalizacyjnych, które wybijały na jezdnie. Wczesnym rankiem 14 września uruchomiły się również systemy alarmowania oczyszczalni ścieków w Wierzbcu. Oznaczało to, że woda zaczęła podchodzić pod zlokalizowany nad rzeką obiekt. Od razu udali się tam nasi pracownicy, by ocenić sytuację.
W międzyczasie sytuacja zaczęła się pogarszać w innych miejscach. Pracownicy dokonujący objazdu przepompowni i stacji uzdatniania wody zaczęli zgłaszać problemy z zalanymi drogami dojazdowymi i wodą, która zaczyna zbierać się na podłogach niektórych obiektów. Jednak najgorsze informacje spływały z Prudnika. Woda zaczęła podchodzić pod obiekt oczyszczalni ścieków. Powoli stawało się jasne, że obiekt ten po raz drugi w swojej historii zmierzy się z wielką wodą. W tym czasie prudnicka oczyszczalnia ścieków działała z pełną mocą. Napór wpływającej do sieci kanalizacyjnej wody był tak potężny, że aparatura pomiarowa wskazywała 1982 m 3 /h, czyli najwyższe możliwe do zarejestrowania wskazanie. Należy tu zaznaczyć, że standardowy przepływ to 100-200 m 3 /h.
W tym miejscu chcielibyśmy wyrazić nasze wielkie uznanie dla ponad pięćdziesięciu strażaków – zarówno zawodowych jak i ochotników z naszego rejonu i województwa świętokrzyskiego. To dzięki ich nieocenionej pomocy dla walczących z powodzią pracowników udało się zabezpieczyć obiekt.
To nie był jednak koniec problemów, jakie spowodował kataklizm. W związku z napływem wód powodziowych musieliśmy wyłączyć z użytkowania ujęcie wody przy ul. Poniatowskiego oraz w miejscowości Prężynka. Za zasilanie całego miasta w wodę od tej chwili odpowiadał jedynie obiekt na ulicy Prężyńskiej w Prudniku.
Poranek 15.09 rozpoczął się od nieprzewidzianych problemów związanych z awariami prądu i brakiem łączności. To właśnie zapewnienie zasilania przepompowniom wody, w związku z zanikami prądu w całej okolicy było jednym z najważniejszych zadań spółki w feralną niedzielę.
Działania ZWiK Prudnik nie były tylko ograniczone do prac związanych z obroną infrastruktury spółki i zapewnieniem dostępu do bieżącej wody dla naszych klientów. Jako spółka zatrudniająca wysoko wykwalifikowanych pracowników oraz dysponująca specjalistycznym sprzętem już od piątku wykonywaliśmy zadania zlecone przez odpowiednie służby i instytucje. Byliśmy m.in. odpowiedzialni za organizację punktów do napełniania worków z piaskiem na terenie spółki, dostawę piasku i kamienia do punktów wskazanych przez służby zarządzania kryzysowego.
W godzinach przedpołudniowych 15 września, na prośbę służb ratunkowych na ul. Nyską w Prudniku oddelegowana została ładowarka wraz z uprawnionym operatorem i oraz innym pracownikiem.
Nasz sprzęt pracował przy przewożeniu ludzi, usunięciu unieruchomionych przez wody powodziowe pojazdów blokujących drogę. Był to obszar działań ratunkowych w związku z sytuacją powodziową. Przy ul. Nyskiej w Prudniku przebywały osoby, które kierowały akcją ratunkową i były władne do wydawania poleceń. Na ich polecenie pracownicy spółki zburzyli fragment ogrodzenia na ul. Nyskiej. Żaden z pracowników spółki nie uczestniczyli w podejmowaniu decyzji dotyczących zburzenia ww. konstrukcji. W tym miejscu należy nadmienić, że:
Dlatego jeszcze raz chcemy podkreślić, że podczas trwania akcji walki z powodzią, zarząd ZWiK Prudnik Sp. z o.o. podejmował tylko decyzje zwiane z funkcjonowaniem infrastruktury należącej do spółki i nie miał wpływu na decyzje innych podmiotów prowadzących akcje ratunkową. W świetle pojawiających się pytań, po uprzedniej zgodzie pracowników którzy ją wykonali, publikujemy notatkę służbową dotyczącą wydarzeń z ulicy Nyskiej w Prudniku dnia 15 września 2024.
Jednocześnie z tego miejsca pragniemy jeszcze raz serdecznie podziękować wszystkim pracownikom ZWiK Prudnik, którzy w tych dniach ciężko pracowali nad tym, aby w obliczu tej kryzysowej sytuacji dalej zapewniać swoim klientom dostęp do bieżącej wody. Kolejny raz również wyrażamy naszą wdzięczność firmom i instytucjom które, gdy tylko opadła woda, ruszyły nam z pomocą.
Zarząd ZWiK Prudnik
Notatka służbowa - działania na ul. Nyskiej w Prudniku
Poniedziałek - Piątek
Godziny otwarcia: 7:00 - 15:00
tel./fax. (0-77) 436 36 17
e-mail: biuro@zwikprudnik.pl
ZWiK Prudnik sp. z o.o.
ul. Poniatowskiego 1, 48-200 Prudnik
ZWiK Prudnik 2022